Alla inlägg under december 2009

Av Mattias Edström - 29 december 2009 20:19

Igår åkte jag och D.P till Rätan för att jaga lite toppfågel.

Termometern visade -26 då han kom och hämtade mig hemma hos mor & far.

När vi kom till Rätan började Solen sakteliga gå upp och det såg ut som om det skulle bli en strålande dag.


Vi parkerade bilen och satte på oss våra snöskor för att sedan bege oss upp på skogen.

Vi gick längs en skogsbilväg och efter ca 200m lyfter det en Orre och sätter sig i topp 80-90m framför oss.

Efter många om och men lyckades jag få iväg ett skott som resulterade i bom.


iom att jag sköt lyfte det 6-7 Orrar till som alla låg nedgrävda i snön dessa flög o satt sig lite längre bort från oss denna gång var det D.P´s tur att prova lyckan och det gick precis som för mig.


Vi gick en bra stund för att verkligen säkerhetsställa att det var bom innan vi fortsatte upp på skogen.


Efter ytterligare ca 500m lyfter det en stor tjädertupp som vi inte såg vart han träade.


Vi gick tom en bra bit efter att vi sett tjädern och alldeles innan vi skulle till att ta en fikarast ser vi en Tjädertupp på bra långt håll D.P gör en ansmygning men tyvärr hann fågeln lyfta.


När D.P kom tillbaka gjorde vi upp en eld, drack lite kaffe och grillade korv.


Vi bytte sedan del av marken och samma sak händer då, Orrarna hade grävt ner sig och lättade framför fötterna på oss.

Hade vi haft hagel hade det gått bra..


Det sista som hände denna dag var att vi observerade en fin tjädertupp till innan vi åkte till stugan där vi skulle övernatta


Korvgrillning och Kaffe



    Strålande fin Vinterdag



När vi kom till stugan var det lika kallt inne som ute, stugan vi bodde i är en gammal timmerkoja med vedspis som enda värmekälla.

Vi tände upp och efter någon timme började det bli en hyffsad värme inne i stugan.


Det blev Gulasch soppa till middag vilket värmde gott.

Efter middagen satt vi uppe en stund innan D.P gick och lade sig.. jag stannade uppe en stund till för att elda men det tog inte många minuter innan jag lade mig oxå.


Kl 2300 vaknar jag av att det e halv kallt i stugan, elden hade slocknat för länge sedan så jag pallrade mig upp och eldade mellan 2300 och 0130.

I morse då jag satte ut huvet utanför sovsäcken var det säkert 7-8 minusgrader inne i stugan men sovsäcken höll värmen fantastiskt bra.


Idag blev det inte så mycke jakt, D.P hade ont i höften och då vi skulle åka till ett annat ställe och titta startade inte D.P´s bil.

Jag ringde en av gubbarna i jaktlaget som kom ner och bogserade igång oss.

När vi väl fått igång bilen valde vi att bryta och åka hem dock hade det hänt något med fläkten i bilen så värmen funkade inte alls vilket var otroligt oskönt.


                              

  Lustbuan



En frusen D.P




Av Mattias Edström - 27 december 2009 16:04

Har varit hemma hos mor  & far sedan dagen innan julafton och har varit ute i skogen mest varenda dag.

Fick snöskor i julklapp och dom var mycket lämpliga att använda då "föret" i skogen inte är det bästa.


Idag blev det en Orrtupp som satt i björkarna nedanför huset,  Boss & I kom ut och skulle hjälpa mig att leta redan på den och det gjorde Boss med bravur.

Han var riktigt stolt då han kom och bar den till mig.


Moster ville ha rådjurssadel till nyårsmiddag så jag och syrrans kille gjorde ett försök igår, han skulle sitta på pass och jag gick där jag trodde att det skulle finnas några djur.


Tyvärr kunde inte maestro följa med då det e alldeles för mycke snö.


Då jag gått ca 500 m ser jag ett smaldjur och en bock, jag försökte få tag på bocken men icke och då dom dessutom observerat mig blev det smaldjuret som ramlade i backen.


I morgon bär det av till Rätan med D.P, toppjakt i dagarna 2 står på schemat.




Smaldjur



Boss

Av Mattias Edström - 7 december 2009 22:02

Tax dödad av varg vid drevprov

Saxat från Jakt o Jägare


Strävhåriga taxen Pysslas Ester blev fyra år gammal. Sven-Åke Persson i Töreboda fick henne dödad under drevprov.
Bild: Privat

Strävhåriga taxen Pysslas Ester blev fyra år gammal. Sven-Åke Persson i Töreboda fick henne dödad under drevprov.

Taxen Ester dödades av varg vid drevprov i Mariestad i torsdags. 
– Jag hittade henne dagen efter. Fruktansvärt, säger ägaren Sven-Åke Persson, Töreboda, som är i färd att begrava sin jaktkompis när Jakt & Jägare ringer.

Pysslas Ester, som hon hette formellt, släpptes i trakterna av Fåleberg, Hasslerör utanför Mariestad. Det var ett ordinarie jaktprov arrangerat av Skaraborgs Taxklubb och Sven-Åke Persson gick tillsammans med domaren.

Tappade kontakten 
– Hon drev ihop ett förstapris och vi gjorde ett släpp till. Plötsligt meddelade Garmin Astron att hon satt, sedan att hon hade ståndskall. Efter ett tag tappade vi kontakt med henne. Hon var stupsäker att komma på inblåsning, men nu kom hon inte. Och vi hittade henne inte under torsdagen, berättar Sven-Åke Persson.

Hittades död
Han återvände dagen efter och fick då kontakt med pejlhalsbandet igen. Efter en stund hittade han Ester död, omkring 50 meter från den plats där han tappat kontakten med henne.
– Vargen måste ha varit kvar i området, trots att vi gick där och letade. Jag träffade en person som sett den inte långt från oss, säger Sven-Åke Persson.
Skadorna på hunden var förhållandevis små. En skinnflik har rivits bort framme på bogen, men vargen hade inte ätit någonting av henne. Länsstyrelsens besiktningsman har konstaterat att Ester föll offer för varg.

Viltspårchampion
– Hon var viltspårchampion och hade en tvåa på utställning. Nu var tanken att hon skulle ta drevchampionat och bli nästa avelstik i min lilla uppfödning.
– Alltihop är fruktansvärt. Jag är övertygad om att de svenska vargarna är utplanterade. Hoppas att jag lever så länge att jag en dag kan få reda på sanningen, säger Sven-Åke Persson
Mattias:
Usch, man får fan dåligt över att se detta och att vi dessutom inte för göra  något det är ännu värre..



Av Mattias Edström - 5 december 2009 22:02

Idag skulle jag egentligen stått på pass eftersom vi redan hade 2 hundar som skulle jaga.

Johan ringde igår kväll o frågade om jag kunde släppa Maestro då han som egentligen skulle gå hade blivit krassilg.

Självklart ville jag gå med lillen så det var inte så svårt o säga nej till det då jag vet att det är gott om rå där vi skulle jaga.


I morse träffade jag mina nya jaktkamrater (hade bara träffat en innan) hos jimmy i sölvbacken, vi tog en kopp kaffe och lade upp en strategi.


Efter jag gjort iordning Maestro(tasssalva,väst o pejlar) gick vi iväg mot där de skulle passa och jag skulle släppa.

när vi kom till det ställe där vi skulle skiljas åt såg vi en hel del spår, kanske bara några timmar gammla.

När grabbarna var på pass släppte jag lillen och det tog nog inte mycket mer än 2 min innan han började "väcka".

tyvärr redde han inte ut spåren utan hamnade på samma ställe varje gång så jag kopplade honom och tog han ifrån de spåren och gick lite längre upp i skogen.

vi gick av rätt stor del av marken men tyvärr fick vi inte upp något mer, Maestro väckte i gammla spår i ren förtvivlan och då han kom till Johan plockade han upp honom.


Trots ute blivet drev var det en rolig dag, roligt att jaga med nytt folk och på nya marker.


  Maestro


Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards