Direktlänk till inlägg 7 december 2009

Gråben

Av Mattias Edström - 7 december 2009 22:02

Tax dödad av varg vid drevprov

Saxat från Jakt o Jägare


Strävhåriga taxen Pysslas Ester blev fyra år gammal. Sven-Åke Persson i Töreboda fick henne dödad under drevprov.
Bild: Privat

Strävhåriga taxen Pysslas Ester blev fyra år gammal. Sven-Åke Persson i Töreboda fick henne dödad under drevprov.

Taxen Ester dödades av varg vid drevprov i Mariestad i torsdags. 
– Jag hittade henne dagen efter. Fruktansvärt, säger ägaren Sven-Åke Persson, Töreboda, som är i färd att begrava sin jaktkompis när Jakt & Jägare ringer.

Pysslas Ester, som hon hette formellt, släpptes i trakterna av Fåleberg, Hasslerör utanför Mariestad. Det var ett ordinarie jaktprov arrangerat av Skaraborgs Taxklubb och Sven-Åke Persson gick tillsammans med domaren.

Tappade kontakten 
– Hon drev ihop ett förstapris och vi gjorde ett släpp till. Plötsligt meddelade Garmin Astron att hon satt, sedan att hon hade ståndskall. Efter ett tag tappade vi kontakt med henne. Hon var stupsäker att komma på inblåsning, men nu kom hon inte. Och vi hittade henne inte under torsdagen, berättar Sven-Åke Persson.

Hittades död
Han återvände dagen efter och fick då kontakt med pejlhalsbandet igen. Efter en stund hittade han Ester död, omkring 50 meter från den plats där han tappat kontakten med henne.
– Vargen måste ha varit kvar i området, trots att vi gick där och letade. Jag träffade en person som sett den inte långt från oss, säger Sven-Åke Persson.
Skadorna på hunden var förhållandevis små. En skinnflik har rivits bort framme på bogen, men vargen hade inte ätit någonting av henne. Länsstyrelsens besiktningsman har konstaterat att Ester föll offer för varg.

Viltspårchampion
– Hon var viltspårchampion och hade en tvåa på utställning. Nu var tanken att hon skulle ta drevchampionat och bli nästa avelstik i min lilla uppfödning.
– Alltihop är fruktansvärt. Jag är övertygad om att de svenska vargarna är utplanterade. Hoppas att jag lever så länge att jag en dag kan få reda på sanningen, säger Sven-Åke Persson
Mattias:
Usch, man får fan dåligt över att se detta och att vi dessutom inte för göra  något det är ännu värre..



 
 
Ingen bild

kurt

7 december 2009 23:19

bra att du stjäler från skittidningen!
Me like that:o))

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man. Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren. Från bilväg är det ca 600m att gå och när j...

Av Mattias Edström - 4 oktober 2010 17:51

I lördags var det Maestros tur att få springa av sig, redan på morgonen var han riktigt laddad. Pappa och Daniel passade och jag släppte Maestro på gårn hemma. efter ca 20 min kommer några väckskall och sedan är det fullt drev dock tystnade ha...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 21:18

11/9 samlades vi kl 0530,första älgjakts morgonen är ju allt lite speciellt. Vi lottade passen och gav oss ut. Morgonen gav inget resultat och på eftermiddagen passade vi av för Bo´s hunn. När vi suttit på pass dryga timmen smäller det i en rik...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 20:22

24/8 åkte jag, Ida,Daniel,Niclas & Anna ner till Lustbuan för 5 dagars fågeljakt. Med oss hade vi Smokey(pointer) Tjabo (korthårig Vorsteh) och Boss (min och Idas korthåriga vorsteh). På tisdagkväll lade vi upp lite strategier om vilka hundar som...

Av Mattias Edström - 24 augusti 2010 08:37

Augusti har gått i förberdelsernas tecken, jag har varit till Rätan några vändor och röjt älgpass,varit ner till Anders Landin och tränat fågelsituationer med Boss. I år har vi fått ytterligare 235 ha att jaga älg på och det innebar även att nya pa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards