Direktlänk till inlägg 29 december 2009

Toppfågel

Av Mattias Edström - 29 december 2009 20:19

Igår åkte jag och D.P till Rätan för att jaga lite toppfågel.

Termometern visade -26 då han kom och hämtade mig hemma hos mor & far.

När vi kom till Rätan började Solen sakteliga gå upp och det såg ut som om det skulle bli en strålande dag.


Vi parkerade bilen och satte på oss våra snöskor för att sedan bege oss upp på skogen.

Vi gick längs en skogsbilväg och efter ca 200m lyfter det en Orre och sätter sig i topp 80-90m framför oss.

Efter många om och men lyckades jag få iväg ett skott som resulterade i bom.


iom att jag sköt lyfte det 6-7 Orrar till som alla låg nedgrävda i snön dessa flög o satt sig lite längre bort från oss denna gång var det D.P´s tur att prova lyckan och det gick precis som för mig.


Vi gick en bra stund för att verkligen säkerhetsställa att det var bom innan vi fortsatte upp på skogen.


Efter ytterligare ca 500m lyfter det en stor tjädertupp som vi inte såg vart han träade.


Vi gick tom en bra bit efter att vi sett tjädern och alldeles innan vi skulle till att ta en fikarast ser vi en Tjädertupp på bra långt håll D.P gör en ansmygning men tyvärr hann fågeln lyfta.


När D.P kom tillbaka gjorde vi upp en eld, drack lite kaffe och grillade korv.


Vi bytte sedan del av marken och samma sak händer då, Orrarna hade grävt ner sig och lättade framför fötterna på oss.

Hade vi haft hagel hade det gått bra..


Det sista som hände denna dag var att vi observerade en fin tjädertupp till innan vi åkte till stugan där vi skulle övernatta


Korvgrillning och Kaffe



    Strålande fin Vinterdag



När vi kom till stugan var det lika kallt inne som ute, stugan vi bodde i är en gammal timmerkoja med vedspis som enda värmekälla.

Vi tände upp och efter någon timme började det bli en hyffsad värme inne i stugan.


Det blev Gulasch soppa till middag vilket värmde gott.

Efter middagen satt vi uppe en stund innan D.P gick och lade sig.. jag stannade uppe en stund till för att elda men det tog inte många minuter innan jag lade mig oxå.


Kl 2300 vaknar jag av att det e halv kallt i stugan, elden hade slocknat för länge sedan så jag pallrade mig upp och eldade mellan 2300 och 0130.

I morse då jag satte ut huvet utanför sovsäcken var det säkert 7-8 minusgrader inne i stugan men sovsäcken höll värmen fantastiskt bra.


Idag blev det inte så mycke jakt, D.P hade ont i höften och då vi skulle åka till ett annat ställe och titta startade inte D.P´s bil.

Jag ringde en av gubbarna i jaktlaget som kom ner och bogserade igång oss.

När vi väl fått igång bilen valde vi att bryta och åka hem dock hade det hänt något med fläkten i bilen så värmen funkade inte alls vilket var otroligt oskönt.


                              

  Lustbuan



En frusen D.P




 
 
Ingen bild

Ersa

9 januari 2010 10:16

Jäklar vad bra skrivit Mattias. Vad har du för sovsäck??

 
Ingen bild

Daniel

19 augusti 2010 09:24

På bilderna ser det faktiskt ut som om vi hade en skön dag men det är något som inte jag kan minnas....

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man. Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren. Från bilväg är det ca 600m att gå och när j...

Av Mattias Edström - 4 oktober 2010 17:51

I lördags var det Maestros tur att få springa av sig, redan på morgonen var han riktigt laddad. Pappa och Daniel passade och jag släppte Maestro på gårn hemma. efter ca 20 min kommer några väckskall och sedan är det fullt drev dock tystnade ha...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 21:18

11/9 samlades vi kl 0530,första älgjakts morgonen är ju allt lite speciellt. Vi lottade passen och gav oss ut. Morgonen gav inget resultat och på eftermiddagen passade vi av för Bo´s hunn. När vi suttit på pass dryga timmen smäller det i en rik...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 20:22

24/8 åkte jag, Ida,Daniel,Niclas & Anna ner till Lustbuan för 5 dagars fågeljakt. Med oss hade vi Smokey(pointer) Tjabo (korthårig Vorsteh) och Boss (min och Idas korthåriga vorsteh). På tisdagkväll lade vi upp lite strategier om vilka hundar som...

Av Mattias Edström - 24 augusti 2010 08:37

Augusti har gått i förberdelsernas tecken, jag har varit till Rätan några vändor och röjt älgpass,varit ner till Anders Landin och tränat fågelsituationer med Boss. I år har vi fått ytterligare 235 ha att jaga älg på och det innebar även att nya pa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards