Direktlänk till inlägg 20 september 2010

Älgjakt

Av Mattias Edström - 20 september 2010 21:18

11/9 samlades vi kl 0530,första älgjakts morgonen är ju allt lite speciellt.

Vi lottade passen och gav oss ut.

Morgonen gav inget resultat och på eftermiddagen passade vi av för Bo´s hunn.

När vi suttit på pass dryga timmen smäller det i en riktning som jag bedömde var Pappa och det var det.

De visade sig att hunn kommit med en liten pinntjur som farsan fick skjuta, den som skjuter första älgen i vårt jaktlag får en staty(borås knalle) som vi ficka av en jaktgäst 1983, varje år graveras den med namnet på den personen som skjuter första älgen.

Det är lite lite prestige att få ha den och farsan var såklart nöjd... glöm inte att du har en upp till du är uppe på 3 ggr som jag är  .

Den som haft den flest ggr är Yngve, han har haft den 6 ggr.


12/9 släpper Yngve Nixo i lustbuberget, efter ca 30 min ser lars ko & kalv med Nixo efter sig det bär iväg långt ifrån pass kjedjan så vi bestämmer oss för att bryta och jaga en annan såt medans Yngve går efter Nixo.

Pär åker hem och hämtar Freja och vi beslutar om att prova nya marken vi fått till i år, där går vi tom men ju mer tiden lider hör vi Nixo allt närmare.

Freja kopplas och Pär ställer sig på pass för det var bara minuter innan vad vi trodde var ko med kalv skulle komme rakt emot oss.

Pär som står i en tallplantering hör hur hunn kommer närmare och närmare och plötsligt hör vi på radion : det är en BJÖRN, den vände 3m ifrån mig.

jag frågade vart bar det av -mot kraftledningen och där satt jag, Johan, Per, Pappa och Lars.

Ingen björn kom till kraftledningen, det bara av åt andra hållet.

Alf åkte runt och hämtade Yngve och på väg tillbaka frågade Yngve om jag ville följa med på ståndskallet, det var ett erbjudande jag inte kunde tacka nej till.

Björnen visade sig stå i den tätaste av alla tätningar vi har, Yngve hade väl ca 20m och jag 30m till ståndskallet och det enda vi Yngve såg var björnen som skymta i höggräset. Mest troligt hade den lagt sig och hade nog full koll på oss.

Nixo var till oss en sväng och sa hej innan han vände åter och skällde för fullt.

Det var min första ansmygning på Björn och spännande var det, jag och Yngve stod bredvid varandra och helt kallt säger han.. kan du hålla undan den här kvisten om björnen kommer här..just då 30m ifrån kändes det lite obekvämt.

Björnen fick nog vind av oss och det bar iväg, jag hade sagt åt Pelle,Johan och Pappa att ställa sig i kraftlednignen och tillslut small det där borta.

Pappa ropade på radion att han skjutit och att nixo stod 30m från skottplatsen och skällde för fulla muggar.

Jag sa åt farsan att stå still och inte ens röra sig en meter förrän vi kom dit(för en gångs skull så lyssnade faktiskt han på vad jag sa).

När vi kom dit så smög sig Yngve och Pappa på och där låg björnen, skottet hade tagit bra och den var död efter någon sekund.

Dom ropade på mig att det var klart och jag var så fruktansvärt glad för pappas skull så jag bara kramade om honom med tårar i ögonen(ni som inte förstår tycker nog det är konstigt) .

Det visade sig vara en hane som passad vägde 98 kg.

Detta var den mest spännande och roliga jaktdag hitills i mitt liv

                








13/9 Pär J fick skjuta en oxe åt Freja

14/9 Johan sköt en kviga åt Freja och Lars sköt en oxe

15/9 Ivan sköt en kviga som kom smygandes i pass

18/9 Pappa bomma på en liten oxe

19/9 tog jag efter far och bomma jag med, skottet kändes inte bra och jag blev så sjukt glad när vi efter 1h skjutplatsundersökning,Spårning osv hittade ett kulhål i en tall.

Ibland blir man glad för en bom.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man. Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren. Från bilväg är det ca 600m att gå och när j...

Av Mattias Edström - 4 oktober 2010 17:51

I lördags var det Maestros tur att få springa av sig, redan på morgonen var han riktigt laddad. Pappa och Daniel passade och jag släppte Maestro på gårn hemma. efter ca 20 min kommer några väckskall och sedan är det fullt drev dock tystnade ha...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 20:22

24/8 åkte jag, Ida,Daniel,Niclas & Anna ner till Lustbuan för 5 dagars fågeljakt. Med oss hade vi Smokey(pointer) Tjabo (korthårig Vorsteh) och Boss (min och Idas korthåriga vorsteh). På tisdagkväll lade vi upp lite strategier om vilka hundar som...

Av Mattias Edström - 24 augusti 2010 08:37

Augusti har gått i förberdelsernas tecken, jag har varit till Rätan några vändor och röjt älgpass,varit ner till Anders Landin och tränat fågelsituationer med Boss. I år har vi fått ytterligare 235 ha att jaga älg på och det innebar även att nya pa...

Av Mattias Edström - 8 juni 2010 21:45

2 1/2 månad kvar till Björnjakten börjar, ser fram emot den i år. På och ikring vår mark har det observerats en hel del björn så det ska bli spännande att åka tilk skogs 21/8. Förra veckan var jag nere på marken en kväll för att kolla efter lite ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards