Direktlänk till inlägg 4 oktober 2010

Rådjur, Fågel & Boss första prov

Av Mattias Edström - 4 oktober 2010 17:51

I lördags var det Maestros tur att få springa av sig, redan på morgonen var han riktigt laddad.

Pappa och Daniel passade och jag släppte Maestro på gårn hemma.


efter ca 20 min kommer några väckskall och sedan är det fullt drev dock tystnade han efter ca 5 min och kom tillbaka till mig.

Jag tittade på astron han sprungit och det visade sig att han bröt vid en bäck som för tillfället har väldigt högt vattenstånd.

Vi jagade av 3 st såter men vi fick inte fart på något mer, han väckte några ggr men det var nog i mycket gamla spår.


När vi jagat klart åkte jag och Daniel till Rätan i hopp om att komma åt lite skogsfågel, fågel fanns det och ännu en gång visade det sig att allt vårt tränande inte gett något resultat...


nä vi kom tillbaka till mor & far gick jag ut ensam för att kolla efter lite Rå, Maestro var trött och låg framför kaminen och sov.

Jag smög runt lite på marken och från ingenstans kommer två smaldjur skuttandes i mot mig.

Jag hade absolut ingen möjlighet att skjuta iom att jag inte hade något kulfång så jag stod där med händerna i byxfickorna och tittade på dem.

jag gjorde en lov runt där det gått in och efter en stund ser jag ett av dem och men hjälp av bra stöd och lagomt håll gick det bra.


Söndag morgon vaknad jag tidig av att det blåste ordentligt, jag tycker verkligen inte det är roligt att jaga med en drivande hund då det är storm ute.. inte ett skall hör man och man har ingen koll över huvudtaget.

När jag vaknade igen för somnade om det gjorde jag gick jag med maestro i band runt marken så både jag och han fick lite luft.

Han gnydde några ggr men det var inget som luktade sådär speciellt färskt.

när jag kom hem styckade vi rådjuret somtyvärr inte fick hänga längre än ett dygn och att anledningen till det är at pappa åkte till barcelona idag.

Enligt min mening har det inte stor betydelse om ett ungdjur hänger 1 eller 5 dagar, köttet är lika mört och viltsmaken är den samma.

Fileérna blev söndagsmiddag till migoch Ida och det var enormt gott.

När vi ätit lunch i hovermo gick jag o mor ut en svångoch plockade trattkantareller 10 liter på en halvtimme borgar för en bra höst. har även ett ställe i Rätan där rödgul trumpetsvamp växer i ohyggliga mängder och det är som ett stort skafferi.


lite trist med helgen var att vi inte fick skjuta ett Rå åt Maestro men det är många helger kvar.



    



Ida var i Solberg med Boss på sitt första prov, det gick inge vidare tyvärr men både Ida och Boss lärde sig mycket. Mer om provet i sig får ida skriva om.


// M





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man. Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren. Från bilväg är det ca 600m att gå och när j...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 21:18

11/9 samlades vi kl 0530,första älgjakts morgonen är ju allt lite speciellt. Vi lottade passen och gav oss ut. Morgonen gav inget resultat och på eftermiddagen passade vi av för Bo´s hunn. När vi suttit på pass dryga timmen smäller det i en rik...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 20:22

24/8 åkte jag, Ida,Daniel,Niclas & Anna ner till Lustbuan för 5 dagars fågeljakt. Med oss hade vi Smokey(pointer) Tjabo (korthårig Vorsteh) och Boss (min och Idas korthåriga vorsteh). På tisdagkväll lade vi upp lite strategier om vilka hundar som...

Av Mattias Edström - 24 augusti 2010 08:37

Augusti har gått i förberdelsernas tecken, jag har varit till Rätan några vändor och röjt älgpass,varit ner till Anders Landin och tränat fågelsituationer med Boss. I år har vi fått ytterligare 235 ha att jaga älg på och det innebar även att nya pa...

Av Mattias Edström - 8 juni 2010 21:45

2 1/2 månad kvar till Björnjakten börjar, ser fram emot den i år. På och ikring vår mark har det observerats en hel del björn så det ska bli spännande att åka tilk skogs 21/8. Förra veckan var jag nere på marken en kväll för att kolla efter lite ...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards