Alla inlägg den 19 oktober 2010

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man.

Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren.

Från bilväg är det ca 600m att gå och när jag har ca 200 m kvar till passet ser jag 2 oxar som går där och betar.

efter någon sekunds fundering på vart jag skulle ta vägen så såg jag en vindfälla ca 50 m längre fram som jag gjorde en ansmygning mot.

Ansmygningen gick bra och jag satt och tittade på oxarna en stund, det var en 6 & 10 taggare.

då 10 taggaren valde att inte ställa sig med bredsidan mot mig valde jag den mindre istället.

Allt gick bra dock tog skottet något högt.

Vi hade många observationer den helgen och flera upptag för hundarna.

  

                                                          Pinntjur


 



 

                                          En gammal jägare kom förbi...


Nu i helgen som var var det dags för jakt igen, Nixo skickade en ko till Ivan som han sköt, på morgonen såg jag en ensam ko och ko med kalv dock var dessa utom skotthåll.

på eftermiddagen sköt pappa & Y en kalv var.

När pappa hade skjutit kalven började Freja skälla ner emot byn, jag har hennes halsband på min astro så jag såg att det stod nere vid tjärnen bara 300 m från våran stuga.

Jag och Alf åkte runt och mötte upp Pär & Jonas som gick med Freja.

Då vi inte skulle kunna skjuta där det stod beslutade vi att jag och jonas skulle gå ca 600 meter söder om "ståndet" och Pär skulle gå på och stöta.

När vi var framme stötte Pär och det visade sig vara en ensam kalv som kom utom skotthåll för mig och Jonas.

Älgen rundade oss inne i skogen och kommer ut på en udde i tjärnen där den handlöst slänger sig i och börjar simma mot andra sidan.

Freja simmade inte efter, hon valde istället att springa runt tjärnen och möta den på andra sidan.


När kalven klev upp på land blev det fullt ståndskall igen som tog upp i skogen för att sedan vända och komma tillbaka till tjärnen.

Jag trodde inte mina ögon då kalven väljer att kliva i och simma igen, denna gång diagonalt vilket är den längsta sträckan.

Efter ca 10 min var kalven uppe igen, Freja hade stannat kvar på andra sidan så han kunde lungt skaka av sig och på skakiga ben lunka iväg och leta efter kon.


Under söndagen hade vi älg men det gick bara undan.

Pappa lyckades ta en liten bock igår och i samma veva såg han get med 2 killingar, dessa hoppas Maestro skall få driva på söndag då det är hans tur igen.


// M








Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards