Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Mattias Edström - 19 oktober 2009 22:05

När Gud skapade taxen.
Gud gjorde en liten tax för att lysa upp vår dag. Han tog en bit av solsken,
skratt, kärlek och lek, och rullade ihop det till en korvliknande form, i rätt storlek
för en kram. Med gnistrande ögon, full av rackartyg, insatta i deras lilla
ansikte. Med små tassar som smattra för att ta den hit och dit, och en kall våt
nos. Men sen tänkte han: ÅH, vad ska jag göra med pälsen? Och färgen, hur
kan jag välja en? Ska jag göra den svart, röd, brun eller fläckig bara för nöjes
skull? Han funderade medan han gjorde jorden och alla varelser stora och
små, och då kom svaret till honom, så klart! Jag ska göra dom alla!! Så kom
ihåg det att en tax är speciell från ovan, hans päls av många färger är ett
tecken från Guds stora kärlek.


vi har fått förmånen att äga världens bästa tax, han är inte speciellt välmeriterad men jag tror han jagar & spårar ifrån de flesta då han har en dålig dag...

Hans uppfödare har genom åren fött upp mängd av välmeriterade hundar, maestro kommer inte bli en av dem då han saknar en tand.

vi har haft turen att få en etta på honom,  möjligheterna finns fortfarande att han kommer bli en jaktchampion och det kommer han att bli.


här kommer lite bilder på Lillen


 

Låt mig va


på älgpass





   

Metar med Matte


Världens tröttaste



   

Husse i löpar kläder, det händer inte ofta


Skoter e roligt dock e 4-hjuling roligare



   

Första killingen




håller koll



Svin kallt på älgpasset



   

Bollkalle, matte slår ju allid snett :-)

Av Mattias Edström - 19 oktober 2009 14:54

Höjdpunkten på Älgjakten är när oktoberjakten startar, skogen känns lugnare och oftast har det kommit några cm snö.

I helgen var jag ner till Rätan, så gott som hela jaktlaget var samlat.

September jakten gick inget vidare för oss men denna helg gick proppen ur, Nylundas Nixo tog upp en bit ifrån mig och efter några hundra meters gångstånd kom oxen ut på hygget.

Det var en rätt fin oxe dock bara 4 pinnar, när den kom ut på hygget var den en bit ifrån mig och Nixo sprang runt fötterna på Älgen och skällde allt vad han orkade.

När jag hade han på ca 150 meter lade jag ner honom och det gick bra, när jag kom fram till älgen mötte jag en

mycket glad hund.



På eftermiddagen satt jag vid en myr och hade väll inte några stora förhoppningar, efter ett tag kom ko med kalv genom skogen, jag hittade en glugg mellan några tallar men denna gång blev det bom.

Det händer alla jägare ibland och denna dag var det min tur.

Jag satte mig på passet igen och hade inte suttit mer än någon minut då det kommer ytterligare en älg genom skogen, en ensam kalv och denna gån gick det bättre.

Helgen gick bra, vi fick tot 4 och under förmiddagen idag var gubbarna ute och lade ner en fin oxe.

Nu är det en veckas hårt jobb, nästa helg e det dags igen.


// M





Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards