Direktlänk till inlägg 19 oktober 2009

Oktoberjakt

Av Mattias Edström - 19 oktober 2009 14:54

Höjdpunkten på Älgjakten är när oktoberjakten startar, skogen känns lugnare och oftast har det kommit några cm snö.

I helgen var jag ner till Rätan, så gott som hela jaktlaget var samlat.

September jakten gick inget vidare för oss men denna helg gick proppen ur, Nylundas Nixo tog upp en bit ifrån mig och efter några hundra meters gångstånd kom oxen ut på hygget.

Det var en rätt fin oxe dock bara 4 pinnar, när den kom ut på hygget var den en bit ifrån mig och Nixo sprang runt fötterna på Älgen och skällde allt vad han orkade.

När jag hade han på ca 150 meter lade jag ner honom och det gick bra, när jag kom fram till älgen mötte jag en

mycket glad hund.



På eftermiddagen satt jag vid en myr och hade väll inte några stora förhoppningar, efter ett tag kom ko med kalv genom skogen, jag hittade en glugg mellan några tallar men denna gång blev det bom.

Det händer alla jägare ibland och denna dag var det min tur.

Jag satte mig på passet igen och hade inte suttit mer än någon minut då det kommer ytterligare en älg genom skogen, en ensam kalv och denna gån gick det bättre.

Helgen gick bra, vi fick tot 4 och under förmiddagen idag var gubbarna ute och lade ner en fin oxe.

Nu är det en veckas hårt jobb, nästa helg e det dags igen.


// M





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man. Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren. Från bilväg är det ca 600m att gå och när j...

Av Mattias Edström - 4 oktober 2010 17:51

I lördags var det Maestros tur att få springa av sig, redan på morgonen var han riktigt laddad. Pappa och Daniel passade och jag släppte Maestro på gårn hemma. efter ca 20 min kommer några väckskall och sedan är det fullt drev dock tystnade ha...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 21:18

11/9 samlades vi kl 0530,första älgjakts morgonen är ju allt lite speciellt. Vi lottade passen och gav oss ut. Morgonen gav inget resultat och på eftermiddagen passade vi av för Bo´s hunn. När vi suttit på pass dryga timmen smäller det i en rik...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 20:22

24/8 åkte jag, Ida,Daniel,Niclas & Anna ner till Lustbuan för 5 dagars fågeljakt. Med oss hade vi Smokey(pointer) Tjabo (korthårig Vorsteh) och Boss (min och Idas korthåriga vorsteh). På tisdagkväll lade vi upp lite strategier om vilka hundar som...

Av Mattias Edström - 24 augusti 2010 08:37

Augusti har gått i förberdelsernas tecken, jag har varit till Rätan några vändor och röjt älgpass,varit ner till Anders Landin och tränat fågelsituationer med Boss. I år har vi fått ytterligare 235 ha att jaga älg på och det innebar även att nya pa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards