Direktlänk till inlägg 25 oktober 2009

Älg & Rå

Av Mattias Edström - 25 oktober 2009 20:00

I fredags efter jobbet åkte jag hem och hämtade I & Boss, Maestro var redan i Jämtland då Mamma har haft honom några dagar.

Fredags kvällen vigdes till att stycka och packa kött från förgående helgs jakt.

Lördag morgon skulle Y gå med Nixo, efter ett tag hörde jag hundskall en bra bit ifrån mig.

Nixo är en riktig jaktidiot, det är sällan han går tom och alldeles för ofta springer han tills han får tag på älg.

Även denna gång bar det iväg och iom att Y inte laddat halsbandet till pejlen fick vi vackert vänta då vi inte hade en aning om vart han befann sig.

P åkte hem och hämtade Freja och fortsatte men utan framgång.

Lördag kvällen spenderades hos mor&far med god mat och dryck.

I morse gick jag,Pappa och I ut med maestro.

Första såten vi gick där jag var nästan 100% säker på att det skulle finnas rå men icke, I och pappa passade om och jag släppte lillen.

efter ca 10 min börjar Maestro "väcka" och någon minut senare är det full fart.

Förmodligen stod det 4 eller 5 djur för gruppen med djur delade sig och till  pappa kom det ett smaldjur och en bock men det blev bom på bocken tyvärr.

Maestro drev för fullt och det buktade ytterst lite efter kanske 30 min smäller det igen och då nere hos I, jag ringde till henne och frågade hur det hade gått men hon visste inte riktigt då smaldjuret tagit några skutt in i skogen och utom synhåll.

när jag kom fram på vägen kopplade jag Maestro som I tagit fast och spårade från skottplatsen och ca 15 m in i skogen låg hon.

Det var en bra dag i skogen och Maestro skötte sig riktigt bra och han blir bara bättre och bättre.

När vi fått hem rådjuret åt vi lunch och sedan åkte vi ut och plockade en fin mängd Trattkantareller.



Trattisar 


 

Maestro med sitt byte








 
 
Jersa

Jersa

28 oktober 2009 00:15

Det är ju hyfsat tidseffektivt att ta både kött och svamp i samma tur...

Verkar fasen ha varit en kanondag...

MVH J Ersa

http://pjce.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Mattias Edström - 19 oktober 2010 17:05

Första morgonen på oktober jakten hade jag turen att få välja pass som förste man. Jag valde ett pass efter en traktorväg med ett stort fint hygge framför passet där det stupat några älgar senaste åren. Från bilväg är det ca 600m att gå och när j...

Av Mattias Edström - 4 oktober 2010 17:51

I lördags var det Maestros tur att få springa av sig, redan på morgonen var han riktigt laddad. Pappa och Daniel passade och jag släppte Maestro på gårn hemma. efter ca 20 min kommer några väckskall och sedan är det fullt drev dock tystnade ha...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 21:18

11/9 samlades vi kl 0530,första älgjakts morgonen är ju allt lite speciellt. Vi lottade passen och gav oss ut. Morgonen gav inget resultat och på eftermiddagen passade vi av för Bo´s hunn. När vi suttit på pass dryga timmen smäller det i en rik...

Av Mattias Edström - 20 september 2010 20:22

24/8 åkte jag, Ida,Daniel,Niclas & Anna ner till Lustbuan för 5 dagars fågeljakt. Med oss hade vi Smokey(pointer) Tjabo (korthårig Vorsteh) och Boss (min och Idas korthåriga vorsteh). På tisdagkväll lade vi upp lite strategier om vilka hundar som...

Av Mattias Edström - 24 augusti 2010 08:37

Augusti har gått i förberdelsernas tecken, jag har varit till Rätan några vändor och röjt älgpass,varit ner till Anders Landin och tränat fågelsituationer med Boss. I år har vi fått ytterligare 235 ha att jaga älg på och det innebar även att nya pa...

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards