Alla inlägg den 3 november 2009

Av Mattias Edström - 3 november 2009 09:07

Samlades vid slakteriet 08.30, uppslutningen var bra med tanke på att det är sista helgen i okt.

Vanligtvis brukar det falla bort några stycken då vintern börjar närma sig men i år verkar det som de flesta kommer att hålla ut ett bra tag till.

Vi passade ut och Y skulle gå med nixo, jag fick ett pass nere på en myr där jag trivs väldigt bra.

Efter ca 1 timme ringde Y och berättade att Nixo dragit iväg med älg och var snart nere på byn, vi på våran kant bröt och samlades medans Y åkte o hämta hunn.

När hunn och hunnkarl var tillbaka passade vi ut igen och Y släppte, det tog inte många minuter innan Nixo kom till mig på passet.

Nixo är rätt rolig då han kommer, han flinar upp sig riktigt mycket och tar några var runt ryggsäcken för att se om det ramlat ut något gott.

Jag hade slängt några kanter från en macka en bit ifrån passet och dom hittade han omgående.

Efter någon minut traskar han ut på myren och vädrar, jag såg på honom att han fick något i nosen för det blev en väldig fart över myren och 2 min senare var det fullt ståndskall.

Ståndskallet övergick i gångstånd och ca 20 min senare smäller det uppe hos P-A, det visade sig vara ko & kalv som stod bredvid myren hos mig.

Vi bröt och tog reda på kalven och något mer hände inte på vår kant under den dagen.

På andra sidan marken gick A & P med freja och farsan passade för dem.

Freja fick upp ko & 2 kalvar som hon skällde en stund på, efter ett tag tog kon och kalvarna över myren där farsan satt men han kunde inte skjuta och det kunde inte heler P som stod på andra sidan av myren.

Om någon av dom hade skjutit hade den andra varit i risk så det var bra att dom höll inne.

på lördag kväll åt jag en fantastisk god middag hos min moster, receptet hittar ni här http://www.tasteline.com/recept/osso_buco , vi använde älgkött och det fungerade hur bra som helst.


Söndag morgon släppte jag Maestro, vi jagade från gårn och en bit upp i skogen.

Han gjorde några fina turer men denna dag vi gick faktiskt tom.

Såg lite spår men inget som var färskt.

När vi jagade klart åkte vi tillbaka till rätan och styckade de 3 kalvarna som vi hade hängandes och då det var klart åkte jag hemåt.



  

         

på pass


Orrflon


Nixo, vädrar hejvillt


Nixo med kalven


Delar av laget




Nylundas Nixo



Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards