Alla inlägg den 4 november 2009

Av Mattias Edström - 4 november 2009 23:03

Saxat från JJ


Ännu en jakthund har dödats av varg. I går tvingades Håkan Johansson, Nornäs, Dalarna, avliva sin ryska stövare Albin, sedan den attackerats och slagits med en varg i tio minuter.
Den ryska stövaren Albin slogs i minst tio minuter för sitt liv med en varg från Fulufjällsreviret, fyra mil nordväst om Sälen.

Albin vägde mellan 40-45 kilo och hade en mankhöjd på nästan 70 cm. Detta hjälpte dock inte när vargen attackerade. Till slut bet vargen av ryggen på Albin som då blev delvis förlamad.

– Det känns för djävligt, mest besviken är jag över att jag inte lyckades skjuta vargen!

Håkan Johansson jagade räv med Albin i går. Ett tunt snötäckte gjorde att Håkan först spårade av markerna och hittade mängder av vargspår som hade riktning västerut mot Sörsjön.

I ett annat område hittade Håkan rävspår och trodde att han utan risk skulle kunna släppa Albin. Bara efter ett par minuter tog Albin upp räv, ett drev som gick ut på en väg och drar iväg någon kilometer.

– Jag förflyttar mig och väljer pass där jag tror räven kan komma. Plötsligt hör jag hunden skrika och förstår direkt vad som händer. Jag kollar på pejlen och ser att Albin är 980 meter bort.

– Jag får panik och springer allt vad jag orkar genom ungskog och allmänt besvärlig terräng. Jag har med mig två bössor, ett hagel- och ett kulgevär. När jag har 300 meter kvar hör jag hur Albins skrik övergår till ett sorgset ylande.

– Jag skjuter flera skott för att försöka avbryta attacken, hur många vet jag inte, berättar Håkan taget.

– Sedan springer jag kan och börjar må illa av den bild jag får i huvudet. Jag kommer fram till en myr och ser hur vargen biter i Albin som ligger ned, avståndet är 70 meter. Jag skriker samtidigt som jag tar upp studsaren för att skjuta vargen. Men kikarsiktet är helt igenimmat och jag ser ingenting. Jag försöker hitta något att torka med men jag får inte kikaren ren.

– Vargen tittar upp på mig och ”hånflinar” när han utan rädsla tittar mot mig. Till slut får jag ett litet hål i kikarsiktet och tar sikte på en sten dit vargen är på väg. Men vargen väljer fel sida av stenen och jag kommer inte till skott.

Håkan rusar sedan fram till Albin som ligger ned och tittar på honom.

– Han är biten i halsen, testiklarna, svansroten, men jag tycker inte att skadorna ser så allvarliga ut. Sedan känner jag med handen över ryggen på honom och då förstår jag. Ryggen är knäckt och en ryggkota är borta…

– Nu bestämmer jag mig för att avliva hunden. Jag vänder mig om för att ta hagelbössan, då försöker Albin resa sig upp, han kommer upp med framändan, men darrar och lägger sig ned igen. Han tittar hela tiden på mig. Det är för djävligt!

I det så kallade Fulufjällsreviret finns minst 10 vargar, ett alfapar med en valpkull och förmodligen även en fjolårsvalp. Länsstyrelsen har idag undersökt platsen där Albin attackerades och enligt länsstyrelsens besiktningsman talar mycket för att det var ungvargen som dödade Albin.

I efterhand har man kunnat konstatera att vargen som dödade Albin hade sprungit längst vägen i 18 km. Vargen var observerad på vägen tidigare under dagen, men bildäcken hade kört sönder spåren så att Håkan inte kunde se dem.

– Vargen hade lämnat flocken, förflyttat sig 18 km, attackerad Albin och sedan återvänt samma väg och även passerat genom en by.


Mattias kommentar: jag lider med dig Håkan.

Av Mattias Edström - 4 november 2009 21:38

När jag var tre år fick jag följa med min pappa på älgjakt första gången, han har berättat för mig att jag jag satt tyst och rörde mig knappt under de timmar vi satt på pass.

Pappa har lärt mig väldigt mycke om det jag kan om jakt o bössor och det e jag otroligt tacksam för.

Första gången farsan sköt en älg då jag var med hade jag tyvärr gått o lagt mig i bilen men jag minns det så väl och det var riktigt stort.

Jag har kvar det hornet som jag tvingade farsan och montera( 4 pinnar).


2 andra som lärt mig väldigt mycket och som stått ut med mig under alla dessa år, vad vägde den, hur länge skällde han hur många taggar, var det ko med kalv eller hade hon flera,om du sköt kalven vart drog kon och varför tror du hon drog dit? det var standard frågorna till Yngve och Ivan.

dom fick verkligen svara på många frågor när dom skjutit en älg och på så sätt har jag lärt mig väldigt mycket om älgjakten och hur älgarna rör sig på vår mark.

bilder till detta inlägg kommer

Presentation

Gästbok

Fråga mig

1 besvarad fråga

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3 4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards